I det vårdande mötet är det centralt att inta ett personcentrerat förhållningssätt, samt att i kommunikationen visa respekt och empati. Detta gäller självklart även i möten med personer som upplever psykisk ohälsa.
Vid bedömning av en persons psykiska status är det viktigt att vara uppmärksam på vad som kan observeras, att våga ställa frågor, även de som kan kännas svåra. Det är framför allt viktigt att lyssna på vad personen framför dig själv har att berätta.
När en person som upplever psykisk ohälsa är i behov av vård är det viktigt att vårdpersonalen kan inta ett helhetsperspektiv och arbeta i team för att möta individens behov.
I vården av de personer som har psykisk ohälsa är vårdpersonalen själva viktiga verktyg i arbetet. Hur vi är och vad vi gör i mötet är därför viktigt att reflektera över för att skapa goda förutsättningar för ett bemötande som är både professionellt och medmänskligt.
Dokumentation bör följa de rutiner och sökord som är aktuella i den vårdmiljö där mötet skett. Fokus i dokumentationen bör ligga på det som faktiskt sagts i mötet.