Regionala tillägg för Vårdhandboken. Här kan du välja/ändra län eller region.Vill du läsa mer om våra regionala tillägg, kan du göra det här.
I vetenskapliga artiklar finns det engelska begreppet "telephone triage", som kan översättas till hälso- och sjukvårdsrådgivning per telefon.
Rådgivningssamtalet innehåller en interaktion och bedömningsprocess för att analysera och tolka det objektiva och subjektiva i den vårdsökandes hälsoproblem för att nå fram till samförstånd i beslut och åtgärd.
Samtalsprocessen syftar till att nå ett personcentrerat samtal där den vårdsökande känner sig lyssnad på och samförstånd råder.
Redan i öppningsfasen skapas förutsättningen för en bra kommunikation och grunden för en fortsatt god dialog läggs här.
Referenser och regelverk för Vårdhandbokens texter om telefonrådgivning - ett personcentrerat vårdmöte.
Relaterad information för Vårdhandbokens texter om telefonrådgivning - ett personcentrerat vårdmöte.
Här kan du testa dina kunskaper om hälso- och sjukvårdsrådgivning via telefon och andra digitala kontakter.